HMs reklamkampanj i media!

Och appropå HMs reklamkampanj, där jag drog jämförelsen i tidigare inlägg: "Du står gärna länge framför spegeln och kletar på brunkräm men glömmer bort halsen och ser ut som efter retucheringen i HM nya reklamkampanj". Och visst har reklamkampanjen med lättklädda, chokladdoppade kvinnor i bikinis skapat flera reaktioner världen över.

 

Kampanjen har uppnått sitt syfte och debatterna i medierna duggar tätt. Men hur stor del av dessa kroppar är skulpterade i photoshop? Är de dockor eller levande människor vi ser? Reaktionerna gäller framförallt färgen - modellerna är alltför brunbrända, detta kan förstöra åratal av forskning om solens farliga UV-strålningen. Vi konsumenter tror fortfarande att bilder liknar verkligheten, men här skall verkligheten försöka efterlikna en produkt, mer eller mindre framställd i photoshop.

 

Modellens är från Brasilien och heter Isabeli Fontana, bilden är tagen av en paparazzi. På affischen har vissa partier retuscherat bort medan andra överdrivits och visar en förvriden kropp. Bland kommentarerna på facebook är det många som pekat på vattenspeglingen som något misstänkt - "bad photoshop work".

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0